Buenos Aires & Iguazu

11 juni 2011 tm 27 juni 2011

Buenos Aires

In Buenos Aires arriveren wij na een zoveelste nachtbus en we worden nadat we weer het rondje langs de taxis maken voor een juiste prijs afgezet bij ons hotelletje. We hebben een prima kamertje gevonden in de wijk San Telmo van Buenos Aires, die bekend staat om zijn kunstenaars en Tango dansen op straat. De eerste indruk van Buenos Aires is een goede. Het weer is nog niet helemaal naar het zin maar dat mag de pret niet drukken. De eerste dagen in Buenos Aires besteden we nuttig. We gaan shoppen. De zondag gaan we naar de beroemde antiekmarkt in San Telmo. Over een hele straatlengte zijn allerlei mensen hun spullen aan het verkopen. Het staat bekend als een antiekmarkt, maar eigenlijk is het een Hippiemarkt met spullen die ze zelf in elkaar hebben gedraaid. Argentinie is het land van de steak en dus ook van het leer. Het leer is hier relatief goedkoop en we slaan dan ook samen 1 koe qua leer in. Leren Jassen, riemen, tassen en schoenen. Het is hier mooi winkelen.
Naast het winkelen is Buenos Aires ook prima om gebouwen te bekijken. Genoeg mooie kerken, overheidsgebouwen en gezellige straatjes. We lopen de 5 mayo, een lange straat die naar Parijs voorbeeld is aangelegd. We bezoeken het presidentspaleis Casa Rosada en zien de werkkamer van de president. Ook nemen we even een kijkje op het balkon waar Evita Peron de mensen toesprak. We zullen Evita later nog tegenkomen als we een kijkje nemen op de schitterende begraafplaats van Buenos Aires. De begraafplaats is net een klein dorpje met allerlei kleine kapelletjes en tombes. Alleen de kisten die erin staan verraden dat het hier niet om huizen gaat maar om graven van welgestelde families uit Buenos Aires. Ook bezoeken we het Bellas Artes museum in Buenos Aires maar deze is aan een verbouwing bezig zodat we maar 20 procent van de collectie kunnen aanschouwen. Het is niet altijd een pretje om tijdens het laagseizoen op reis te zijn.

altIn Buenos Aires bezoeken we een voetbal wedstrijd van Riv er Plate, een van de twee grootste club uit Buenos Aires. De wedstrijd is een belangrijke die verloren gaat met 2-1, wat er later voor zou zorgen dat ze voor het eerst in de geschiedenis degraderen. De sfeer waarover vele verhalen de ronde doen valt ons een beetje tegen. De sfeer is niet heel veel anders dan bij een oefenwedstrijd van FC Groningen tegen de Ijsselmeervogels, maar het was leuk om er geweest te zijn. Naast ons een jongetje van 4 die alle liederen moeiteloos meezingt met zijn vader is leuk om te zien. De vader die ook nog River Plate toeschreeuwt met alle Puto’s die hij kent om vervolgens in de pauze rustig met zijn zoon gaat spelen, om na de rust de Puto’s weer uit zijn woordenschat te gooien. Voor de rest is het gewoon een leuke wedstrijd.

Buenos Aires is ook bekend van Maradonna en we bezoeken de wijk van zijn club, Boca. Boca staat bekend om zijn kleurige huisjes. Het verhaal wil dat ze restjes verf hebben gekregen omdat ze zelf te arm waren om verf te kopen. De restjes waren de kleurrijke kleurige kleuren. Een leuke wijk, maar heel erg touristisch en voor ons na 2 uur weer genoeg om weer door te gaan. Die avond bezoeken we een drumband in de stad die er veel te vinden zijn. We gaan naar la Bomba. We komen voor een leuke avond en zo ook de blowende jeugd van Buenos Aires. Allereerst luisteren we naar een drumband die na 2 lessen ons vermaakt met een uur trommelen. Op zich leuk vanwege het lawaai, maar na 10 minuten genoeg geweest vanwege het lawaai. Daarna komt de hoofdact waar wij het begin van moeten missen, omdat hier je niet met je biertje binnen mag komen in de podiumzaal. Helaas verkopen ze alleen 1 liter biertjes en voordat je die weg hebt getikt ben je toch al gauw 5 minuten verder. We genieten van een afstandje van de muziek en als we het biertje langs de nieren hebben kunnen we gaan kijken naar de trommelmeneren. Ze improviseren wat onder de leiding van een dirigent en het is een getrommel waar je u tegen zegt. Toch hebben we medelijden met de gasten die de sambaballen en de koebel hanteren. Het blijft een sneu instrument.  Het is vermakelijk en als we nog een biertje wegtikken kunnen we voldaan weer terug naar San Telmo.

Samen met Darren en Deborah, het Leeds stel, gaan we naar een Tango-show. De goedkoopste, want je kan hier ook voor 200 USD in Vegas style een show bekijken. Die van ons is maar 15 euro en dat is zelfs inclusief eten. Doordat we wat vertraging oplopen na het voetballen rennen we door de regen naar het tango cafe. Leeds is al aan het wachten op ons en we krijgen een zeer vermakelijke show opgevoerd, waarbij 3 paren ons verrassen met de tango zoals die uitgeoefend dient te worden. Tussendoor jengelt een vrouw afgewisseld met een man een liedje, iedere keer zijn we weer blij als ze ophouden zodat de tango weer de aandacht kan krijgen. We zien aan 1 stel, waarbij het vuur ervan af spat, dat de tango een zeer intieme dans is en eigenlijk vraagt om zelf gedanst te worden. De tango is in onze ogen meer sensueler dan de Salsa die wij tot in de kleine puntjes beheersen, ahum. We hebben een leuke gezellige avond.

Als wij in Buenos Aires ook nog een restaurant vinden die een meer dan heerlijke steak tot tweemaal toe op ons bord weet te leggen, zijn we er uit. Buenos Aires is een mooie stad met heel veel afwisseling. Een prima stad waar wij ons deze tien dagen moeiteloos hebben vermaakt. We hebben de rust gevonden in de parken, de drukte gevonden in de Winkelstraat Florida en heerlijk gegeten met lekkere wijntjes. Dit zou een prima stad zijn om als Expat te wonen en werken.

Iguazu

Een paar uurtjes van Buenos Aires vandaan ligt Puerto Iguazu, alwaar wij de grootste watervallen van Argentinië gaan bewonderen. Net als de Gletsjer in El Calafate moet dit een spektakel der natuur worden. Wij zijn heel nieuwsgierig gemaakt door reizigers die de andere kant op reizen dan wij en die nog moeten zien wat wij nog moeten zien en andersom. Het dorpje zelf is niet heel bijzonder maar prima vertoeven. Wij profiteren voor een tweede keer van een schrijffout bij de prijs van de kamer en deze 2 euro kunnen we mooi gebruiken om onze blikjes bier voor te kopen. We hebben mazzel met het laagseizoen en het hotel blijft redelijk rustig. De watervallen liggen op de grens met Brazilië en dat betekent dat er dus bijna einde komt aan de Argentinië maand. We zullen eerst de Braziliaanse kant van de watervallen gaan bekijken en later de Argentijnse omdat we eerst een overview willen hebben van de watervallen en dat kan heel goed aan de Braziliaanse kant. Ook is het Leeds stel ons vooruitgereisd naar Iguazu en zij zijn gezellig en dus gaan we met hun gezellig mee.

Het is goed toeristisch geregeld bij de Braziliaanse kant. Het is even wennen om in Brazilië te zijn waar we voor het eerst in 7 maanden geen Spaans om ons heen zien, maar Portugees wat toch een beetje anders. We merken al snel dat we het een minder leuke taal vinden en dat we even moeten gaan wennen aan de tonen die uit de Braziliaanse Monden komen. De eerste indruk is dat het klinkt alsof een Spanjaard met een hazenlip een dronken rus Spaans heeft proberen te leren en het resultaat is de taal Portugees. We merken ook heel snel dat de Brazilianen het leuk vinden om geld te verdienen. We zitten in een bus vanaf de ingang naar de watervallen en onderweg zouden we op diverse plekken uitstappen om geld te gaan uitgeven aan roeiboten, canopy’s en jungletochten. Dank je de koekoek en wij stappen lekker uit bij de watervallen. Met Leeds stappen we de ene laatste halte uit alwaar een kleine wandeltocht begint naar de watervallen. Al bij de eerste stap uit de bus horen we het water kletteren en als we een klein stukje naar beneden lopen zien we al de eerste sporen van watervallen en het houdt maar niet op. We zien grote, kleine, nog kleinere, en nog grotere watervallen. Het is een watervallerige bedoeling. En een hele indrukwekkende bedoeling. We krijgen van allerlei hoogtes een goed beeld van wat de watervallen inhouden en hoe groot het is. We zullen later nog dichterbij gaan komen aan de Argentijnse kant van de watervallen. Het is een leuke dag en als we terug rijden met de bus, kunnen we niet wachten om aan de Argentijnse kant te gaan kijken waar we ook wat meer wandelingen kunnen maken.
alt
Nadat we een klein rustdagje hebben gehad om de regen te vermijden trekken we de wandelschoenen aan en gaan we naar de watervallen in Argentinië. Hier hebben we meer lol dan aan de Braziliaanse kant. De Argentijnen hebben het beter voor elkaar, zij hebben het stukje land dat in en rondom de watervallen ligt terwijl de Brazilianen het moeten doen met een strookje dat erop kijkt. Ook doen de Argentijnen niet zo moeilijk en laten je na het toegangspoortje door gegaan te zijn, lekker door het park wandelen. We kunnen heel mooi dichtbij de watervallen komen en we kunnen ze van alle kanten bekijken. Onder, boven en van opzij. Gelukkig blijven we redelijk droog, zelfs als we naar de Devilsthroat gaan, alwaar het water met een dusdanig geweld naar beneden stort dat het door het geweld zowat weer omhoog stuift. Gevolg een zeer nevelige bedoeling waar je bijna sjeikenat van dreigt te worden. De watervallen zijn leuk, indrukwekkend en heel veel water. We vermaken ons een hele dag hier en we maken ons op om na het half dag bezoekje definitief in Brazilië het reistempo weer op te pakken.