Chiang Mai, Rai, Khong

Van Blauw naar Bruin water

9 aug 2010 tot 13 aug 2010

Nu we op Koh Tao hebben genoten van de lekkere zonnestralen en het huidje weer een respectabele kleur heeft aangenomen vervolgen we ons reis. De rit door Thailand begint bij het blauwe water bij Koh Tao en waar het water bruin is van de Mekong rivier zullen we Thailand gaan verlaten. We verlaten het eiland op weg naar de volgende nachtbus. Het vooruitzicht van de reis is dat we er 1 nacht over doen om in Bangkok te komen, in Bangkok komen we ‘s ochtendsvroeg, heel vroeg, aan. In de middag moeten we op een volgende nachtbus stappen om in Chiang Mai aan te komen. De reden om in Chiang Mai te zijn is Thais koken. We willen een kookcursus gaan volgen en dat kan hier volop. Spring roll, Fried Rice, Sticky rice with mango, Pad Thai en vele andere gerechten zullen uit ons pannetje moeten komen.

Voordat we er zijn moeten we eerst nog even twee dagen reizen met de bus. Dit is onontkomenlijk aan een wereldreis. Je zult je toch moeten verplaatsen. We beginnen eerst maar even weer met een nachtbus. De ervaring van de vorige keer heeft ons geleerd dat we goed voorbereid met oordopjes, opblaaskussentje en Ipods de bus instappen. Desondanks de goede voorbereidingen helpen deze voor geen meter en pas tegen half drie ‘s nachts lukt het om de slaap een beetje te vatten. Totdat het drie uur is. De lichten springen aan en we zijn al in Bangkok aangekomen. Een beetje beduusd openen we maar weer de ogen en stappen met onze backpacks het nachtleven van Bangkok in. We zien hier en daar wat witte mannen die hun prooi hebben gevonden. We zien al snel dat deze prooien zo mak als een lammetje zijn en soms tekenen vertonen van een rammetje. Het voordeel dat we lekker vroeg in Bangkok zijn aangekomen is dat we nog een lekker nachtje kunnen slapen in een hostelletje. De dag in Bangkok, kenmerkend deze keer door shoppingmalls, vliegt al weer voorbij en we verheugen ons op de volgende nachtbus die ons naar Chiang Mai gaat brengen. Deze keer hebben we geluk. We slapen als roosjes en we weten nu zeker dat de enige manier om er zeker van te zijn dat je lekker slaapt in een nachtbus is dat je de nacht ervoor geen oog hebt dichtgedaan.

Chiang Mai

Tijdens de busrit naar het Noorden van Thailand veranderd het landschap van Hollands plat naar Berg- en Bosachtig. In Chiang Mai vinden we al snel een leuk Hostel en we gaan direct op zoek naar een leuk kookklasje alwaar wij onze kunsten gaan vertonen en gaan leren hoe we moeten we eenpansgerechten moeten wokken. Omdat wij redelijk vroeg zijn aangekomen beginnen we maar met een lekker ontbijtje. Daarna kunnen we in ons hostel inchecken en om 11 uur beginnen we met het verkennen van Chiang Mai. Chiang Mai is een rust vergeleken met Bangkok. Het is relatief klein en in de middag hebben we het hele stadje al in beeld gebracht en de highligths op de mental picture gezet. altIn Chiang Mai is een school waar monikken onder andere les krijgen hoe ze een goede monnik moeten zijn. Aldaar hebben ze een programma opgezet waar je met de monikken kan spreken zodat ze hun Engels kunnen leren en verbeteren. Wij werken hier natuurlijk graag aan mee. We hebben nu al een aantal tempels gezien, maar wat ze in de tempels doen, waar de beelden voor zijn en waar ze hun offers voor maken, dat weten we nog niet geheel. Zeker nadat we bij het bezoeken van een tempel werden overvallen door 150 monnikken die al zingend gingen bidden was het voor ons broodnodig iets meer van het boeddhistische leven te weten te komen en wie beter te vragen dan iemand die er naar leeft: een monnik.

Nadat wij de monnik achterlaten zijn we weer ietswat kennis rijker over het boeddhisme. Ons vermoeden is wel dat als wij een andere monnik getroffen hadden wij wellicht andere antwoorden hadden gekregen. De Engelse taal blijkt toch ook nog wel lastig te zijn als je vragen krijgt die verder gaan dan “How are you?”. En net als met veel godsdiensten is het niet de God maar degene die erin gelooft die bepaalt in welke mate in en hoe naar de godsdienst geleefd word.

Dag twee van Chiang Mai begint op de markt. De kookcursus is begonnen. We krijgen les in allerlei soorten groente en kruiden die we in Nederland moeilijk zouden kunnen vinden in de Appie. Onze chef heeft zn dag, hij maakt aardig wat leuke grapjes en heeft er schik in. De grapjes die hij maakt zijn afgezaagd, flauw en sexistisch, maar hoe hij het verteld maakt dat we allebei wel een keer smakelijk om hem gelachen hebben. Een joviale kerel. We leren hoe het principe van: ”same same, but different” gebruikt word in de lady-boy wereld. We leren dat als Tomato (als A) en Tomato (als E) ruzie hebben dat je ketchup krijgt en we leren het verschil tussen coconut milk, cream and butter.
Na de les op de Thaise Markt gaan we zelf achter de pannen staan. Sommige gerechten doen we klassikaal bij andere gerechten mogen we zelf de voorgesneden komkommer nog fijner snijden. Ook mogen we een poging doen om onze pan in de hens te laten vliegen, of zoals wij dat noemen in het jargon: Flamberen. Op het filmpje is te zien dat niet iedereen even kundig is, maar het koken op zijn Thais is een hele leuke ervaring gebleken. We weten nu hoe we zelf loempia’s moeten draaien, hoe we fried rice moeten klaarmaken en hoe we een lekker curry in een schaal krijgen. Zodra we thuis zijn gaan met ons verkregen receptenboek snel aan de slag!

Chiang Rai

Op weg naar Laos komen we nog langs een Chiang en in dit geval is dat Rai. Vanuit Mai nemen we een bus die ons naar Rai voert. In een redelijke luxe bus rijden we door het bergachtig wordende landschap. In deze bus laten we het vervoer staan wat voor de witte mensen is bedoeld en reizen we mee met lokaal vervoer. We merken het aan de dichtheid van de witte mens in de bus. Deze is gedaald van 100% naar 15%. In Chaing Rai is weinig te beleven afgezien van een klein museum waar we leren over de inheemse bevolking en dat de LongNeck Karen als gemeenschap in Thailand neer is gezet puur en alleen als toeristische attractie en dus om geld mee te verdienen. De LongNecks, die zich kenmerken door hun lange nekken wat weer word verzoorzaakt door ringen die ze om hun nekje plaatsen. In Chiang Rai is voor ons niet veel te beleven en de dag erna vertrekken we naar het grensplaatsje Chiang Khong. Dit is het laatste plaatje in Thailand alvorens we de grens overgaan naar Laos. Ook is dit het laatste Chiang plaatsje dus het kwartet maken we niet vol. In de bus naar Chiang Khong zijn we voor het eerst de enige witte mensen en we zetelen onszelf achterin de bus. Lekker veel beenruimte. De lokale bevolking gebruikt de bus ook als koeriersdienst en voordat we het weten zitten we tussen een onderdeel van een Hondamotorblok, boodschappen van een gemiddeld gezin voor een week, bagage van ongeveer 5 mensen en een tam konijn in een hok inclusief voer.

alt

We komen redelijk snel aan in Chiang Khong en aldaar zoeken we een hostelletje aan de rivier. We laten ons neerploffen op onze rieten stoeltjes alwaar wij uitkijken op Laos. Het enige wat ons belemmerd is een brede bruine stromende massa, die schuilgaat onder de naam Mekong rivier. Morgen gaan we deze op om uiteindelijk voet te zetten aan wal in het prachtige Laos.